θερμή παράκληση

Execute the law time's so short
execute the state execute the things you hate
Violence for them who shoot you dead
get you to the right get a gun 'n' hold it tight

Deus Ex Machina - "Execute"

Mi She'mamin Lo Mefached
Αυτοί που πιστεύουν, δεν φοβούνται

Δευτέρα 5 Μαΐου 2014

Μια φανταστική περιήγηση στην αρχαία Κέρκυρα

Το πρώτο σαββατοκύριακο του Μαΐου 2014, πραγματοποιήθηκε - με απόλυτη επιτυχία - στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κέρκυρας, στην Λευκίμμη, τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο με τίτλο "Η ανθρωπογενής συνιστώσα στη διαμόρφωση του Ιονίου περιβάλλοντος". Για την τεράστια σημασία του Κ.Π.Ε. Κέρκυρας, την ζεστασιά και φιλοξενία του Υπευθύνου του Κ.Π.Ε. κ. Αλέκου Βλάσση και της Ομάδας του, την καταπληκτική δουλειά τους, τον μοναδικής ομορφιάς περιβάλλοντα χώρο αλλά και την τελειότητα των εγκαταστάσεων του Κ.Π.Ε. θα μιλήσω σε επόμενη ανάρτηση. Προς το παρόν σας παρουσιάζω το Powerpoint της εισήγησής μου από το οποίο, όμως, μάλλον λίγα πράγματα θα καταλάβετε, γιατί πολλά πράγματα παρουσιάστηκαν προφορικά.
Αφορμή για το θέμα, στάθηκαν τόσο τα λάθη του σχολικού βιβλίου της Α' Λυκείου για το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας όσο και κάποιες παρανοήσεις για το αρχαίο παρελθόν του νησιού. 
Καταρχάς, τονίζω με ιδιαίτερη έμφαση ότι ΔΕΝ πρέπει να ταυτίζουμε την Σχερία του Ομήρου, το νησί των Φαιάκων με την Κέρκυρα (ραψωδίες ζ - ν) . Ο ίδιος ο Όμηρος παρουσιάζει ένα ονειρικό μέρος, με προηγμένη τεχνολογία και ανεπτυγμένο πολιτισμό πέρα από κάθε φαντασία. Το νησί ταυτόχρονα παρουσιάζεται αποκομμένο και απομακρυσμένο από την ηπειρωτική στεριά, σε αντίθεση με την Κέρκυρα, της οποίας είναι γνωστή η εγγύτητα με την υπόλοιπη Ελλάδα. 
Το κυριότερο όμως επιχείρημα έρχεται από την αρχαιολογία: ΔΕΝ υπήρχε περίπτωση ένας τόσο περίλαμπρος πολιτισμός να ΜΗΝ αφήσει πίσω του υλικά υπολείμματα ή κάποια τεχνουργήματα. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, θα αποτελούσε παγκόσμια πρωτοτυπία (κάτι που φυσικά δεν μπορεί να ισχύει). Που είναι αυτή η μεγάλη πόλη με τους πύργους της, με τα πολύτιμα μέταλλά της και τον πλούτο της; Επιπλέον οι ομηριστές στο σύνολό τους εδώ και δεκαετίες έχουν αποσυνδέσει την Κέρκυρα από την ομηρική Σχερία. ΑΣ ΠΑΨΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΑΝΑΜΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΣΧΕΡΙΑΣ - ΚΕΡΚΥΡΑΣ. Τώρα, όποιος και να ζούσε πριν από την άφιξη των Κορινθίων αποίκων υπό τον Χερσικράτη το 733 π.Χ., δεν ήταν Έλληνας και δεν ανέπτυξε κάποιον πολιτισμό. Φαίνεται λοιπόν ότι οι Μυκηναίοι δεν εγκαταστάθηκαν στο νησί. Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι οι Κορίνθιοι άποικοι βρήκαν στο νησί Λιβυρνούς (ιλλυρικό φύλο) οι οποίοι ασχολούνταν με την γεωργία και την πειρατεία και τους υπέταξαν. Κατά συνέπεια ο Όμηρος υπήρξε αναμφισβήτητα ο πατέρας της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας, δεν πρέπει όμως να εξάγουμε ιστορικά συμπεράσματα από αυτόν ούτε να θεωρούμε στο ελάχιστο τα έπη του ιστορικά τεκμήρια. 
Μια άλλη διαπίστωση είναι ότι ο κερκυραϊκός ελαιώνας σε αυτή την πυκνότητα και έκταση, είναι δημιούργημα του 19ου αιώνα (Αγγλοκρατία) σύμφωνα με τεκμηριωμένη μελέτη της κερκυραίας εκπαιδευτικού δρος Βιβής Κουρή. Ο ελαιώνας αυτός δεν δημιουργήθηκε ούτε καν από τους Βενετούς (εσφαλμένη, προφανώς, αντίληψη που έχει κυριαρχήσει στην ιστοριογραφία του νησιού) ούτε και υπήρχε φυσικά στην αρχαιότητα. Σίγουρα, υπήρχαν ελαιόδεντρα και στην αρχαία Κέρκυρα (αφού αυτή η μορφή  βλάστησης κυριαρχεί σε όλα τα παράλια της Μεσογείου από τα πανάρχαια χρόνια), αλλά αυτά κάλυπταν -με την παραγωγή ελαιολάδου ή βρώσιμου καρπού- μόνο τις τοπικές ανάγκες. Καμία αρχαία πηγή (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Ξενοφώντας, Διόδωρος ο Σικελιώτης, Πλούταρχος κ.α.) δεν αναφέρει τον κερκυραϊκό ελαιώνα, σε αντίθεση με τις αναφορές που υπάρχουν για τα αμπέλια του νησιού και τους κήπους του (τους μπαξέδες του). 

    

Δεν υπάρχουν σχόλια: